Sponsoring
Ford Wensveen was na de verhuizing aan de dijk jarenlang gevestigd middenin de dorpskern van Alblasserdam. Tegenwoordig geeft de Wensveen rotonde, naast onze vestiging, alle richtingen aan om het dorp in te kunnen rijden. Wij voelen ons nauw verbonden met dit dorp. En als familiebedrijf met bijna 90 jaar historie zijn we diepgeworteld in de regio Drechtsteden en Alblasserwaard.
Als bedrijf vinden we het ook onze verantwoording om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Alblasserdam en grotere regio. Daarom helpen we verenigingen, instellingen en maatschappelijke doelen uit de regio. En net als met onze klanten, gaan wij met onze sponsorprojecten een duurzaam en langdurig partnerschap aan. In onze rubriek “ Sponsoring in de spotlights” zetten wij deze projecten graag in de spotlights om het verhaal achter deze projecten te vertellen.
We trappen af met Voetbalvereniging Nieuw-Lekkerland!
Aan de rand van dit sportpark grenst het Unesco Werelderfgoed Kinderdijk. Sta je op het terras of zit je in de kantine aan de bar, heb je ieder jaargetijde misschien wel het mooiste uitzicht van Nederland vanuit een sportkantine.
Voetbalvereniging Nieuw-Lekkerland is in 1932 opgericht en kent een lange historie. Laat dit nu ook het oprichtingsjaar van Ford Wensveen zijn! Vanaf de oprichting gevestigd aan de Klipperstraat. In juni 2011 startte de aanleg van het nieuwe complex, dat deels op het bestaande complex is aangelegd.
Rond 1988 was Aad Wessels, rayonmanager van Texaco, actief betrokken bij VV Nieuw-Lekkerland. Zijn zoon Peter speelde daar en zelf was hij voorzitter van de jeugd afdeling en later lid van het hoofdbestuur. In deze periode had Ford Wensveen verschillende tankstations in het bezit en was klant van Texaco. Zo kwam het dat Aad Wessels regelmatig een kop koffie dronk met Aat Treure ( schoonzoon van Nico Wensveen, toenmalig directeur, vader van Nico).
* Links 'De Noord' en rechts 'De Merwede'. De stations van Wensveen langs de A15 bij de opening in begin jaren 60 en 70. Het merk Caltex stond voor Califonië en Texas. Deze maatschappij werd gesplitst in Chevron en Texaco, waarbij Chevron in Europa actief werd.
In de jaren 80 nam Texaco de activiteiten weer over en kwam Aad Wessels als rayonmanager bij ons langs.
Toen Aad zijn eerste Ford kocht deed hij dit niet bij Ford Wensveen. “Ze stonden vooral bekend om de verkoop van zakelijke auto’s vanuit de showroom aan de Plantageweg. Toen Aat mij vroeg hoe hij dit kon veranderen, had ik daar een antwoord op. Ik kende een plek waar ieder weekend een paar honderd volwassenen kwamen om naar een voetbalwedstrijd te kijken. Een plek waar een sponsorbord niet zou misstaan. Nog mooier natuurlijk als je bedrijfsnaam door heel de regio ging door shirtsponsoring. Zo is het gekomen dat Ford Wensveen sponsor werd van de gehele jeugd. Op ieder shirt stond logo van Ford Wensveen. Ik weet nog heel goed dat wij dit nieuws voor aanvang van de dorpsderby met de Zwerver bekend hebben gemaakt.
Of Ford Wensveen hierdoor daadwerkelijk meer Fords aan particulieren heeft verkocht, weet ik niet. Wat ik wel zeker weet is dat de vereniging ontzettend blij was met deze prachtige deal!”
Philip Kouwenhoven is al ruim 25 jaar actief betrokken bij het werven van sponsoren en het onderhouden van bestaande sponsorcontracten. Het is bijna een fulltime baan naast zijn werk als district manager . Jeugdtrainer en jeugdleider staan ook op zijn vrijwilligers cv naast het zitting hebben in de commissie onderhoud. “Wanneer je zoons actief zijn bij een sportvereniging raak je vanzelf enthousiast en actief betrokken. En ik heb er nog altijd veel plezier in. Toen ik het telefoonnummer van Nico zag verschijnen in mijn beeldscherm moest ik even slikken. We zitten midden in het corona tijdperk en het zal toch niet de eerste sponsor zijn die moet afhaken vanwege tegenvallende cijfers. Nico stelde mij gelijk gerust. Daar ging zijn telefoontje niet over. Wel of ik wilde meewerken aan dit artikel. Hij voegde daaraan toe dat het sponsorschap wat hem betreft voor onbepaalde tijd doorgaat. Hoe fantastisch is dat! De kabouters, de jeugd inclusief de meisjesteams en Jo19 dragen met trots het Ford Wensveen logo.” Ze zijn al zolang sponsor van de jeugd. Door de brand die plaats heeft gevonden in ons clubgebouw zijn veel archieven verloren gegaan. Zo ook enkele sponsorcontracten. Wij kunnen de datum daarom ook niet meer exact terug vinden.”
“Wij zijn er trots op dat wij een langdurige relatie met al onze sponsoren hebben”, zo vervolgt Phillip. “Wij kunnen ook oprecht zeggen dat ieder sponsorbord bij ons langs het veld betaald is en daar niet alleen als opvulling hangt.
Hier heerst echt nog dat dorpsgevoel. Veel lokale ondernemers sponsoren ons dan ook al jaren. Wij hebben geen VIP-ruimte of speciale zitting in de bestuurskamer. Daar zijn wij niet van; onze sponsoren ook niet. Als ze bij een wedstrijd aanwezig zijn drinken we gewoon een kop koffie op de tribune en eten na afloop een bitterbal aan de bar. Wel hebben we iedere thuiswedstrijd een sponsor van de week. De betreffende sponsor mag dan verkoopmateriaal meenemen. We hebben ook een sponsor die dan graag bitterballen rondbrengt in de kantine. Wij vinden het allemaal goed!”
Het logo van Ford Wensveen prijkt al vanaf het begin van de sponsorovereenkomst exclusief op de voorzijde van de shirts. Sinds een jaar of vijf staat Van Rijnsbergen Elektrotechniek op de achterzijde. “Ik heb begrepen dat zij al jaren een trouwe klant van Ford Wensveen zijn en Wim van Rijnsbergen en Aat Treure zelfs bij elkaar op school hebben gezeten. En zo is de bal weer rond. Andere sponsoren hebben de mogelijkheid om tassen of trainingspakken voor de jeugd te sponsoren. Wij hopen dat in het najaar de competitie weer van start kan gaan en dan ontvangen we Nico graag weer op ons sportcomplex !”